Dagen igår och dagen idag....

Jag brukar alltid säga att man inte ska tro allt man läser som t.ex när jag läste mitt horoskop hos päronen igår, men igår hade jag så fel!!!! Det va verkligen inte en bra Hanna-dag =( Men antar att sånna dagar behövs för att kanske kunna uppskatta dom lite bättre dagarna. Det började med att några av mina sinkor kom in på morgonen och var dåliga, upptäckte då att två av dom förmodligen åkt på pyogenes (en juverinflammation) jag tyckte ytterligare en sinko verkade lite hängig så jag tog febern på henne (39,7) och kollade upp juvret, lite halvbra där också men inte alls så illa som på dom andra korna. Så därför blev det besök av veterinären. När Sanna kom på eftermiddagen hade den hängiga kossan feber stigit ännu mer och hon hade nu över 42grader i feber!!!!! Men efter lite medicin så sjönk febern rätt fort för på kvällen hade den försvunnit. Går nu och är lite orolig över att hon också ska kalva för tidigt vilket är en stor risk när dom får så hög feber även att hon inte stod med den så många timmar.

På kvällen när jag var och mjölkade i den sista lagårn ringer pappa och säger att vakuumpumpen hemma till mjölkanläggningen håller på att ge upp. Jag ringer genast min servicetekniker för att stämma av läget och höra hur sjutton vi ska göra nu. Brorsan plockar isär och får ihop det provisoriskt så vi förhoppningsvis skulle kunna mjölka idag på morgonen innan någon hinner ut för att fixa problemet. Det gick så där kan jag säga, efter att ha mjökat en tredje del av kossorna imorse gav den upp helt, bara att ringa och be dom skynda sej så mycket dom bara kan med nya delar. Efter lite nya lager och lite svettsning får vi till slut igång pumpen igen och kl 10 kunde jag fortsätta mjölka dom två tredjedelar som fortfarande stod och väntade. Vääääldigt välstinna juver hade dom iallafall.... Huvudsaken är ju att det löste sej till slut!!

Ikväll har jag och mina nya avbytare Maria varit ute på en liten "bonnaträff" och tittat på fina kor och även en liten uppvisning med vallhundar som fick valla lite kor, väldigt kul att se! Dom är verkligen superduktiga!


En lite söting som otåligt står och tittar på medans en annan hund vallar djuren, längtans fulla blickar det där....

Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0