Ursäkta denna röra....

HJÄLP! Idag har jag varit iväg och fått min personlighets analys. I kursen som jag går så ingår just de, jag fick först fylla i ett frågeformulär med en massa frågor om hur jag var som person och välja mellan vilka beteenden som beskriver mej bäst och sämst, och nu har jag då fått svaret. Jag tror mej ju känna mej själv rätt bra men de är ändå rätt läskigt när någon annan sätter ord på det. Jag vet inte ritkigt hur jag ska kunna förklara det här på ett smidigt och enkelt sätt men ska försöka med en liten snabb resume! Jag fick en analys på mitt grundbeteende (som ska beskriva mitt naturliga beteende) sen fick jag även en analys av mitt anpassande beteende (t.ex när man försöker passa in en viss situation t.ex jobbet) och att dom skilde sej en del! Man jobbar efter fyra färger.

Rött står för dominans 
Gult står för inflytande
Grönt står för stabilitet
Blått står för konformitet (följsmahet)

En röd person är modig, orädd kraftfull, gillar utmannigar
En gul person är social, utåtriktad, har lätt att umgås med människor de inte känner
En grön person är lugn, tålmodig, visar sällan va de tänker och känner, värdesätter harmoni och stabiletet
En blå person har stort behov av kontroll och säkerhet, disciplinerade och noga med att hålla sej inom ramarna.

Vilka färger tror ni var dominerande för mej?

I mitt grundbeteende var faktiskt grönt den mest dominerande färgen! Det var faktiskt lite oväntat men gjorde mej väldigt glad=) därefter kom rött, gult och sist blått. 
Sammanfattning: Jag är stabil och pålitlig, går helst mina egna vägar och föredrar att ta ansvar över mina egna handlingar.
"Din starka känsla av oberoende gör att du är beredd att stå upp för dina egna värderingar och
beslut och samtidigt försvara dina åsikter"

Däremot i mitt anpassande beteende såg de lite annorlunda ut kan jag konstatera. Där va den röda stapeln jättehög(!) Den var dubbelt så hög som den gula coh röda!! Det här ska då alltså beskriva mej mer i minn jobb situation:
Handling och aktivitet är huvudingredienser, har klara och tydliga mål, är inte rädd för att jobba för och komma dit, krävande, kan uppfattas som arrogant.
"Du är en ambitiös, krävande, rättfram och oberoende person som litar på dej själv och din egen förmåga. Du upplever ett ständigt behov att vara i farten och kan bli otålig på andra, som inte vill eller kan hålla samma tempo som du själv"

Det här ser jag som min stora styrka när det gäller mej som företagare, samtidigt är det just de som kan bli mitt stora fall.... Alla fruktansvärda höga krav jag har på mej själv. Men det är ju ändå lite tack vare dom jag har kommit så långt som jag har gjort idag, så utmaningen blir väl att balansera på en lagom nivå och låta mej själv någon gång bara vara okej eller lagom eller kunna tänka, visst jag kunde gjort de här mycket bättre men det är gott nog!

Det här blev nog lite rörigt men kände att jag behövde skriva av mej de här.... hoppas ni har lite förståelse för de! Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Martin

nu fattade jag vad det var folket menade när de partade om sina "färganalyser" häromdagen. tack för upplysningen:) keep upp the good work..

2010-03-29 @ 16:30:06
Postat av: Johan

VAd roligt att läsa din blogg.

Ville vara önska dig och djurene en riktig god påsk

2010-03-29 @ 16:42:08
Postat av: Olof

Vad häftigt, jag är nog helt övertygad om att jag är väldigt grön, men kan nog med framstå som lite röd. Kanske även lite gul, men absolut inte nå blå. Men man vet nog aldrig vad en sånt test skulle visa.

Hoppas allt är bra med dej:)

2010-03-29 @ 19:03:18
Postat av: F

Har gjort i princip samma test för några år sedan i en kurs om Projektledning och gruppdynamik (Samma med färger o hela kittet). Dock så var en av kategorierna hur man funkar eller rättare sagt vem man är i en grupp. Dessutom innehöll resultatet även vilken färg man gick emot i tider av motgångar och hur man möter kritik.



Det läskigaste med testet var hur väl man kände igen sig. Hur dom kan få fram det igenom ett par (nåja det var väl ganska många) kryssfrågor är rätt sjukt.



Vilket fall som så är det viktiga att inte överanalysera sådana här resultat. Det kan iofs vara till hjälp när man ska jobba ihop med folk av andra testfärger, då man kanske kan tänka lite på hur stor plats man tar i beslutsfattning och hur andra personer beter sig i förhållande till sig själv osv.. Men, vi är oftast som vi är och det är olikheternas dynamik som gör det hela intressant :)...



Att sikta på stjärnorna men kunna vara nöjd även om man skulle bara nå trädtopparna, det är hemligheten...



Lev väl o ät mycket våfflor!

2010-03-29 @ 21:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0