Ibland ska man allt ha lite tur!

Ibland gäller det att ha lite tur! Då kan man faktiskt rädda liv! För det mesta brukar ju korna klara sina kalvningar själva och allt flyter på bra. En del kalvningar kan va lite svårare och behöva lite assistans. Men så finns det även dom gångerna när kalven behöver lite extra hjälp! Va ute och grejade lite igår och fick då för mej att de va bäst att ta en koll-runda inne hos korna. När jag öpnnar dörren hör jag hur kossan i kalvningsboxen ligger och tar och brööölar. Skyndar mej in för att kolla att allt verkar rätt och får då syns på att kalven nästan är halvvägs ute. Jag ser också att han har en del av fosterhinnan kvar över ansiktet och nosen! Jag säger några lugnande ord till mamman och går in för att ta bort hinnan så kalven kan få luft. Det är en stor kalv och kossan får kämpa på bra för att krysta ut honom. När kalven ploppar ut ger jag den lite massage för att få igång blodcirkulationen och andningen ordentligt innan jag drar fram honom till mamman så hon kan börja slicka på honom...

Hade jag inte tittat in just då kunde de gått riktigt illa och kalven hade kvävts... Tror inte mamman hade skuttat upp och börjat slicka bort den på en gång med tanke på att hon va rätt tagen av kalvningen...



Båda mor o son pustar ut efteråt!

Kommentarer
Postat av: Lasse

Hej,Hanna. Vilken tur att du kom.Tänk vad du är duktig som klarade av,att rädda kalven.

Lasse

2011-04-17 @ 18:50:00
Postat av: Marie

Tack för din fina kommentar på min blogg :)



Och vilken fin kalv :) Ibland får man verkligen ha tur!

2011-04-17 @ 19:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0