Hanna förklarar

Jaha, där kom den! Kommentaren som jag hade blivit förvånad om jag INTE fått. Sitter nu och funderar på om jag ska förklara mej eller bara skita i??

Man kan ju tycka att det är korkat och dumt att behöva flytta kor när man nu sitter på en nybyggd lagård men faktum är att jag inte alls tycker det är korkat eller jobbigt utan nåt jag faktiskt satt och planerade när vi började skissa på olika lösningar. Eftersom jag inte kan beskriva mej själv som ekonomiskt oberoende får man göra saker i olika steg. Vi har medvetet valt att ha kvar sinkor i den gamla lagårn för att underlätta nedsiningen av dom och kunna ge dom en mer lämpad foderstat för sinkor. Vi valde också att bara ha mjölkande och kor som närmar sej kalvning i nya stallet för att kunna anpassa ett bra blandfoder till dom. Och eftersom även småkalvarna har fått bo kvar i gamla lagårn så länge så står även några cellkor där för att slippa bära ner mjölk varje dag. Dessutom så slipper jag ha en massa "smittkor" i nya stallet. Visst tar det lite längre tid men jag har varken haft en mastit eller kalvförlamning på evigheter. Celltalen i tanken är låga och endas 6kor befinner sej i de två högsta juverhälsoklasserna och 8 st i mittklasserna. Resten, ja dom ligger faktiskt i lägsta gruppen. =)

Alla har vi olika förutsättningar och ideer om hur vi vill ha det på våra gårdar, alltså inga rätt eller fel. Jag har gjort mitt val och för mej är det ingen stor grej att behöva lägga ca 2timmar i månaden på att flytta kor. Jag tycker faktiskt det har sina fördelar. Sen finns det självklart planer för hur det ska bli i framtiden. Men alla vet ju att rom byggdes inte på en dag och jag väljer att ta ett steg i taget och inte allt på en gång.

För mej är inte alltid tiden den viktiga utan resultatet! =)

Ja, nu har jag fått förklara mej lite iallafall, alla har vi olika åsikter och jag har nu gett er min =) När jag känner mej redo så tar jag nästa steg....

Kommentarer
Postat av: Olof

När jag var och kollade på ditt stall tycket jag att allt såg mycket bra ut, visst, här hemma har vi två robotar och det tycket jag om, men jag dömer absolut inte ut att ha grop, både grop och robot har inte för och nackdelar precis som dom flesta andra sakerna här i livet. Sen om man har en äldre ladugård att använda så tycker jag själv att det är klokt att även använda den, i gamla ladugården (1977) har vi fortfarande några kor som mjölkas, dom som inte passar i robotarna, och lite andra djur som tar extra tid.

Man ska komma ihåg att oftast så finns det inget som säger att andras tankar är bättre än sina egna!

Stå på dej Hanna, du gör en kanonjobb!

2011-02-07 @ 23:26:27
Postat av: Lantisen

Du har alldeles rätt,det är resultatet som räknas,det verkar som att du har riktigt friska djur.

Sen är det inte alldeles fel att skynda långsamt med ekonomin.

2011-02-08 @ 10:29:31
Postat av: Sandra

BRA skrivet!Alla har olika förutsättningar och möjligheter! :)

2011-02-08 @ 19:10:36
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: Sanna

Där jag jobbar har vi ungefär samma upplägg, trots 450 mjölkande kor. Sjuka och nykalvade står uppställda i "lill-lagårn" som vi säger. Där finns också alla kalvar. Man har mycket mer koll på korna, så tycker inte man borde var så skeptisk till upplägget!

2011-02-09 @ 08:35:25
URL: http://shesasaint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0