en galen kväll/natt

Jag fick va med om två otroliga kalvningar igårkväll/natt! Och det är lika stort varenda gång =) Släppte ihop "mini doris och littsy" i en gruppbox igårkväll för båda verkade kalvsjuka... Gick ut en runda innan jag skulla hoppa i säng för att kolla till dom och då hade klövarna börjat titta fram på doris kalv men hon va så orolig! Hon bara gick runt och runt i boxen och när hon fick värkar tryckte hon upp rumpan mot boxväggen. Tyvärr är ju inte mina kor så lydiga att dom lyssnar på ligg men efter en stund så la hon sej ner och började krysta. Jag gick in till henne i boxen för att kunna ha lite bättre koll och jag inbillade mej nästan att hon blev lite lugnare... Hon krystar på riktigt bra och kalven kommer ut lite mer. Men så far hon upp igen och börjkar vanka an igen. Värkarna tilltar och jag inser att hon kommer nog sjutton att kalva stående. Så jag hjälper henne och håller i kalven medans hon krystar ut den. Hade ju blivit ett megafall i backen för den annars. Jag lägger ner den och både doris och littsy börjar genast slicka den ren!

Vilket teamwork!!

Nu är det bara Littsy kvar som ska kalva. Jag går in och tvättar av mej och slöar lite i soffan. Vid tolvtiden går jag ut och kollar till dom igen och precis när jag kom ut så fick Littsy sin kalv =) Så två jerseykalvar inom 1,5timme är inte så tokigt! Och dom är såååå söta!

Imorse när jag kom ner så låg dom och snusa så fint...


Kommentarer
Postat av: erik

Kul



Hur mjölkar dom?

2011-03-11 @ 16:56:47
Postat av: P-J

Gud va kul med fler jersey kalvar, fick min första könsorterade kviga för någon månad sedan efter DJZuma och har en till som ska kalva vilken dag som hellst, planen är att det bara ska vara jersey tidsnog ;-) Har även en Jersey stut som tror att han är en hund, så vi brukar vara ute och gå grannarna blir lite fundersamma när dom möter mig och en gul "sak" med en lila grimma som det står Superstar på... Vad använder du för tjurar till dina jersysar nu?

Hare bra!

Postat av: Anonym

Tycker faktiskt mina jerseykor mjölkar riktigt bra!



Dom som är dräktiga är det med Jason och nu ska vi börja seminera med Zuma...



/Hanna

2011-03-13 @ 11:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0