Blodtransfusion

Den sjuka kon blev mycket sämre under dan igår, på eftermiddagen hade tempen sjukit till ynkliga 34grader! Supereduper undertemp med andra ord! Valet stod mellan att ta bort henne eller ge henne en chans till. Veterinär kom ut och tillsammans gjorde vi bedömningen att vi skulle göra ett sista försök, genom att ge henne en blodtransfusion.

Jag har aldrig gjort nåt sånt här innan! Veterinären åkte tillbaks in till stationen för att hämta den utrustningen som behövdes och jag började med dom förberedelserna som behövdes göra. När man ska ge blod till kor så är det ju inte så att det finns ett "blodlager" att hämta från utan jag fick i uppdrag att välja ut en lämplig stor ko som blodgivare, valet föll på hennes mamma som fortfarande finns kvar i besättningen. Det skulle visst va de allra bästa.

Veterinären kom tillbaks och det var dax att sätta igång. Vi började med att göra "i ordning" mamman. En väldigt bestämd fröken som vet hur man bråkar. Vi gav henne lugnande, för de tar allt sin lilla tid att ge blod.



Groggy!!

Vi rakade, tvättade och la lokalbedövning där vi skulle ha kanylen, eller kanyl känns nästan fel. Den va gigantisk! För att få in meganålen måste man första snitta upp huden med skalpell!



Gigantisk!!

Fick kanylen på plats och blodet rann på fint ner i behållarpåsen. 4-4,5 liter var vad vi önskade oss och blev precis vad vi fick!



Nu gällde de att få på nåt sorts tryckförband för att få stopp på blodflödet. I vanliga fall är det ju bara att dra ur kanylen men inte med den här...



Nu va det dags att ge den sjuka kossan blodet. Tempen hade sjunkit ytterligare nu till 33,7. Veterinären sydde fast en permanent kanyl på henne och satte igång. Man är tvungen att ge dom blodet väldigt långsamt. Är inte säkert att kroppen "tål" blodet dom får. Efter ca 10 minuter började hon krampa och skaka. Väldigt otäckt! Vi stannade och gav henne en mega dos kortison i blodet. Kramperna mattas av och vi kan fortsätta med blodgivandet. När hon har fått i sej blodet byter vi till dropp och hon får 10liter dropp på kvällen av mej.





Innan jag gick in bäddade jag ner henne ordentligt med halm och gamla täcken o filtar.... Allt för o hjälpa henne få upp tempen!

Orolig som tusan när jag gick ut idag, va ju inte ens säkert hon skulle överleva natten. Blev både glad och lättad när jag såg att hon fortfarande var vid liv och hade krypit runt lite i boxen. Tog tempen och andades ut lite när jag såg att den stigit över natten till 37,2!! Väntar nu på att veterinären har bestämt sej för hur vi ska gå vidare med behandligen. Hon vill fortfarande inte äta men 15liter ljummet vatten drack hon iallafall! :-)

Hoppas verkligen vi kan rädda henne!!!

Kommentarer
Postat av: sanna - en svart ko get också vit mjölk

Bra jobbat hanna! Det är inte alla som skulle ge kossan de chanserna du ger!

/Sanna

2012-01-31 @ 11:51:05
URL: http://shesasaint.blogg.se/
Postat av: Elin

Ko-kärlek!!

Men hur ser prislappen ut om man får vara fräck och fråga?

2012-01-31 @ 14:49:52
Postat av: Johan

Det er så interesant och läsa din blogg. En ser vilken djurvenn du är. Du skriver så bra att en nästen föler en är med dig i laggårn och din dag og alle dina djur. Vilken annan tjej har ditt pågångsmot och kunnskap.

Passa no på att få lite mera avlastning så du inte går in i väggen.



Ha en riktig god dag.



PS pussa Tuva PS



Johan

2012-01-31 @ 18:42:31
Postat av: Lasse

Hej Hanna, Håller alla tummar för att det skall gå bra.

Fint av dig att ge kossan en chans.

Du är så otroligt fantastisk.

Kramar Lasse

2012-01-31 @ 18:48:48
Postat av: Christian

Oj.. nu såg jag att du hade skrivit ett inlägg om detta till och med.. tänkte jag inte på innan jag ringde :-)



Håller tummarna och kniper tårna för att allt är Ok med henne när man dyker upp till helgen :)

2012-01-31 @ 18:53:15
URL: http://www.c-andersson.se/blogg
Postat av: Björn

Hej Hanna jag vet ur det är att kor blir sjuk vi hade
30 kalvar som blev sjuka på 10 dagar MVH Björn

2013-07-07 @ 23:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0