Mjölkgrop

Sitter här och letar efter en bra bild som visar vad en mjölkgrop är för nåt men hittar ingen bra... På delavals hemsida hittade jag den här bilden...




Kossorna kommer in och ställer sej i fiskbens mönster och mjölkaren går nere i gropen och mjölkar korna. Här behöver alltså inte man huka sej ner mellan korna utan dom drivs lösa in och golvet där mjölkaren går är nedsänkt som en grop så man mjölkar korna stående! Ett system som funkar kanon enligt mej! Finns både olika typer av mjölkgropar och storlekar. Som sagt inte världens roligaste bild men den förklarar väl lite iallafall...


Kommentarer
Postat av: Sigge

Skippa mjölkgropen och satsa på robot i stället!

Du kommer att bli totalt utsliten i förtid med att stå i mjölkgropen och mjölka varenda dag! Du är fortfarande ung och känner inga krämpor men dom kommer så jag hoppas för ditt eget bästa att du tänker om !!! Ha det gott hälsar jag i från Gotland.

2010-04-28 @ 18:41:47
Postat av: Helen

Låter som ett bra system, hade också valt grop om jag fick välja. Tror man får en helt annan uppsyn över djuren =) Kommer det bli en DeLaval grop? Hoppas vi kommer få se många bilder hur bygget fortskrider!



Föresten, min far sa alltid att de korna som var sjukast vid en kalvförlamning var de som klarade sig, verkar stämma även vid din yearsy pingla =)



2010-04-28 @ 21:44:08
URL: http://kallgard.blogg.se/
Postat av: Johan

Faen vad du är duktig. Tänk så ung så du är och satsar så mycket som du gör. Jag bugar för dig.

Bränn dig nu bara inte ut.

2010-04-28 @ 23:14:08
Postat av: VMS

Robot är ju bättre :)

2010-04-29 @ 07:40:46
Postat av: Marie

Grop är toppen! Men jag tycker det låter som du kommer behöva en vallhund jag ;)

2010-04-29 @ 18:32:01
URL: http://bitaravoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0