grop vs robot

Vintern är verkligen härlig, har gått en liten kvällsrunda med Tuva. Men det blev en snabbis eftersom jag har lite feber och ont i halsen. Det är så vackert och så älskar jag det där knakandet under fötterna när man går =)

Jag har inte glömt att jag lovat dela med mej om mina funderingar när jag tog beslutet att satsa på mjölkgrop i mitt nya stall. Vi funderade länge fram och tillbaka och va på massor av studiebesök på olika gårdar, de flesta med robot... Vi va väl lite inne på robot först men ju mer vi diskuterade så vände det till slut och blev en mjölkgrop istället... Jag tror inte det finns något rätt eller fel, alla har vi olika smak och ideer om hur vi vill ha det. Det viktigaste tror jag är att men bygger det man själv vill och tror på. Det är ändå du som ska jobba där ingen försäljare. Jag har väl blivit mer eller mindre dumförklarad av vissa för mitt val, men hittills är jag nöjd med att jag valde mjölkgrop =)

Vad fick mej att välja grop?

Finns en massa anledningar och här kommer några av dom, jag känner mej mer flexibel över koantalet, jag vill ha fasta mjölkningsintervall, jag känner mej lite mindre känslig för störningar krånglar nåt kan jag alltid "mjölka ifatt det". Och jag tycker fortfarnade att mjölka är kul!! Ser inte mjölkningen som nåt segt och jobbigt, utan en härlig kontakt med djuren. Man känner dom utan och innan och det märks direkt när nåt är på väg att hända med kon, antingen brunst eller mastit... Dessutom är det skönt att veta att när det är färdigmjölkat så är det.

Se nu inte det här som någon mega robot diss! Robot är en fantastisk maskin men för mej så kändes det inte 100 rätt helt enkelt. Sen så finns det inget som säger att jag alltid kommer ha mjölkgrop, jag är ju inte så gammal än och det lär hända en hel del här under åren (förhoppningsvis)

Jag vet även nackdelen med mjölkgrop, att det kan slita på kroppen. Men tanken är att hjälpas åt och turas om för att undvika långa monotoma moment. Det är ju inte bara mjölkningen som sliter på kroppen, många moment i lantbruket är faktiskt påfrestande för kroppen. Vilket är ytterligare ett bra skäl till att jag nu ska börja på gym =)

Ja där fick ni lite av mina funderingar. Nu tackar jag för idag =) gonatt på er!



Bilder dyker upp allt eftersom!

Kommentarer
Postat av: Gotlänning

Du har valt grop för att du tycker det är bäst för tillfället och det är ju du som skall stå där och mjölka och inte vi som tycker att du skulla skaffat robot,det är ju huvudsaken att det känns bra för DIG men du kanske tycker annorlunda om 10 år.

Ha det bra i mjölkgropen!

2010-12-28 @ 15:20:25
Postat av: Anonym

Hade aldrig priset nån inverkan?

2010-12-29 @ 01:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0