krångel lördag

I lördags va de ju dax för en trip ner till Göteborg, men som alltid när bönder ska va lediga och åka iväg så är det ALLTID nåt som måste krångla och gå sönder. Denna lördagen va inget undantag... När jag börjat mjölka och precis hängt på alla mjölkmaskiner går strömmen men den kommer tillbaks redan efter några sekunder. Men då är skadan redan skedd, en efter trillar maskinerna i backen eftersom vakumpumpen stannade när strömmen gick. Det är bara att så snabbt som möjligt rädda undan maskinerna från kossornas fötter.

Jag startat igång mjölket igen och hänger på maskinerna på nytt och börjar skrapa lite skit när samma grej händer igen! Strömmen går och jag hör hur maskinerna en efter igen åter trillar i backen. Tänker några väl valda ord medans jag får tvätta rent maskinerna från en härlig sörja av mjölk och spån. Hänger på alla igen och tänker att nu får det väl ändå va bra! Hinner mjölka i 10 minuter kanske innan det är dax igen!! Och nu börjar mitt humör sakta sjunka ner mot tårna! Rusar än en gång ut mot mjölkrummet för att starta upp mjölket på nytt, trycker på knappen men inget händer! Vakumpumpen står bara och morrar lite =( NEJJ!! Vakumpumpshaveri!!!

I samma veva kommer bror ner till lagårn och genast får han ta sej i kast med min vakumpump.... tre timmar senare kan vi äntligen fortsätta morgonmjölkningen! Vi va så där populära hos korna vid de laget, men slutet gott allting gott. Korna kunde till slut mjölkas klart och vakumpumpen låter bättre än va den har gjort på länge =)

Bjuder på en bild från övervåningen i nya kostallet



Nu ska jag fortsätta titta på svenska hjältar, förmodligen lär det trilla en och annan tår. Vilka underbara människor det finns!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ingen robot.....men fast exit kunde du ju kostat på dig....

2010-12-13 @ 22:37:27
Postat av: maja_e

Godmorgon bondflicka jag hoppas det har funkat bättre idag och jag känner igen det där att det liksom hör ihop ledig bonde - krångel i ladugården.



Vi är på väg att bygga ny ladugård också. Men det ser ut som om du väljer grop hur kom du fram till det beslutet?

2010-12-14 @ 08:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0