Hemska morgon!!

Usch vilken hemsk morgon jag hade idag! Tillbringade första timmen med att kombinera mjölkning och kräkning... FY! Vaknade imorse och mådde verkligen så vansinnigt illa, kände mej yr och kallsvettades. Låg kvar lite längre än vanligt i sängen och hoppades på att de skulle släppa och bli bättre, men icke sa nicke. Så till slut va da bara till att försöka palla sej ut till ladugården och sätta igång. Illamåendet ökade och till slut va de bara att luta sej över gödselrännan med kossorns oförstående stirrande "va håller du på med?" En sån morgon är de inget roligt att vara mjölkbonde! Djuren måste ju skötas ändå. Tack o lov så avtog illamåendet efter en stund, men matt va jag och tid tog de men mjölkade blev dom iallafall :) 
Men nu mår jag prima så vet inte vad de tog åt mej imorse?! Men de är väl sånna dar som kommer ibland. Har faktiskt varit väldigt lyckligt lottad och klarat mej unden magsjuka sen jag flyttade hit.

Igår kväll va jag på medlemsmöte i mejeriet. Kan ni tänka er, jag var yngst där?? Under kvällen så var de en tanke som slog mej. Efter smörgårdstårtan började direkt kvinnorna som var med att plocka undan, jag bär undan min disk men sätter mej sen med karlarna och diskuterar mjölk-foderpriser, ränteläget, maskin marknaden mm. Är det fel gjort av mej? Finns de någon osynlig regel som jag missar? Varför kan inte alla bara ta sin egen tallrik och bära undan den? Eller gjorde jag fel?

Det verkar vara många som undrar hur de står till med Emma och hennes blogg. Jag har inte pratat med henne på ett tag nu men jag tror inte hon har några som helst funderingar på att lägga ner bloggen. Hon har nog bara haft fullt upp sen den lilla kom. Men även jag saknar hennes blogg så vi får väl hålla tummarna för att de inte dröjer för länge innan hon är tillbaka!

Till er som undrar:


Tuva är av rasen Flat coat retriver världens bästa hundras enligt mej :)


Kommentarer
Postat av: F

Oh vilken sötnos! Varför stannar dom inte i den storleken? Flatcoat är en utomordentligt trevlig ras men bäst.. Är det en subjektiv eller objektiv åsikt? ;D , egna barn och andras ungar heter det visst.. Aja, den ligger definitivt långt upp på listan iaf... lynne och storlek ligger helt rätt!

2010-03-12 @ 18:39:14
Postat av: Lantisen

Hej

Tänkte direkt på smörgåstårtan då jag läste ditt inlägg......med tanke på illamåendet,eftersom det inte fortsatte tyder det på en liten magförgiftning.

Håller med om att det inte är kul att vara bonde när man är sjuk,vi är visserligen två,men det brukar ju smitta.

Visst är det tråkigt med "duktiga" kvinnor inom föreningslivet,men det duktiga brukar bara sträcka sig till fikat.....

Du är värd all beundran för allt ditt slit!!

2010-03-12 @ 19:26:19
Postat av: Lisa

haha... tyvärr är de så att endel förväntar sig att man ska ta sin sk roll.. de folk förväntar sig att kvinnor/män ska göra... hehe helt fel tycker jag så du gjorde helt rätt.. :)

2010-03-12 @ 21:56:24
URL: http://lisa.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tycker du är stört skön, ung tjej som är mjölkbonde! Tummen upp helt klart. Kanske tycker det för att jag själv är uppväxt på en gård (fast det fanns inga djur).

Tittade på säsongen som du var med i, Bonde söker fru. Och jag tyckte om din personlighet från början.

Det måste vara svårt att bli sjuk men ändå står kossorna där ute och vill bli mjölkade... har du ingen backup som kan komma?!



Lycka till i framtiden!



Hälsningar från Jenny

2010-03-12 @ 23:59:14
Postat av: natalie

Det är nog så enkelt som en generationsskillnad att kvinnorna börjar plocka undan. För jag gör också så att jag tar undan efter mig sen får resten också göra det. Sen är det just nog lite av en protest från min sida med =)

2010-03-13 @ 09:09:53
URL: http://natalie-lilly.blogspot.com
Postat av: K

Åh vilken liten pärla! Vi har med en flat, med namnet Vera. Hon är sju månader snart. Vilken kennel är hon ifrån? :D

2010-03-17 @ 13:25:55
Postat av: Hannah

Vår granne har en flat coated. Underbar ras :)

/Hannah

2010-03-17 @ 13:51:27
URL: http://bokresan.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Åhh vilken sötis :) det är en underbar ras! Jag själv har en "flatte". Fick henne när jag fyllde 10 år gammal, så hon är 10 år gammal nu, fyller 11 år i år. Hon heter Daysie och har alltid varit en trogen hund. När jag har varit ute och gått med henne så har hon alltid gått vid min sida utan att springa iväg, man behöver aldrig koppla henne. Det är verkligen lätt att träna den rasen :) helt underbara!

2010-03-18 @ 22:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0