Va sjutton händer??

Alla vi lantbrukare som jobbar med djur och maskiner vet hur snabbt det kan gå helt fel. När man minst anar det. Det fick jag erfara igår eftermiddag, vi skulle sortera lite kvigor här utanför på betet. En del skulle in i lagården för att bli seminerade, undersökta och utkörda till andra beten. Allt flöt på lugnt tills vi hade en kviga kvar som vi skulle få med oss in i lagården. Jag hade fullt fokus på henne och uppmärksammade inte kvigan som stod närmast mej mer än att jag visste att hon fanns där. Helt plötsligt rusar hon mot mej och jag upptäcker inte det förräns det är alldeles för sent och hon släpar iväg mej typ 10 meter bort innan jag till slut hamnar under henne. Brorsan som var den som va närmst hann till slut fram och kunde mota iväg henne, allt detta hände på bara några sekunder, och man hinner knappt reagera eller fatta vad som händer och sker. Det enda som hann snurra i min skalle va "bara hon inte träffar huvudet" Jag reser mej sakta upp omtumlad på darriga ben, va sjutton händer?? Känner mej allmänt mörbultad och öm men fortsätter som vanligt. Visst gjorde de lite ont här och där (vilket ju inte va så konsigt) men jag bet ihop coh fortsatte. När vi senare blev klara med sorteringen började chocken släppa och man började inse hur illa det kunde ha gått. Smärtan jag kände i min vänstra vad bara ökade och ökade och till slut gjorde de så ont att jag inte kunde stödja på benen.

Ringde sjukvårdsupplysningen senare på kvällen och frågade vad jag skulle ta mort smärtan som jag hade i benet, men blev istället inbokad på jourcentralen 20min senare på kvällen. Mamma skjutsade in mej och där togs beslutet att för säkerhetsskull så ville dom ha benet röntgat. Så nu på förmiddagen har jag varit inne och kan nu andas ut. Benet är helt men däremot så har musklerna fått sej en rejäl smäll! Kan nu stå på benet men har frortfarande väldigt ont när jag förösker gå så får väl pola med kryckorna ett litet tag till :(

Tur i oturen så har jag ju en jätteduktig praktikant här som nu är inne på sin andra vecka av tre som har ställt upp och tagit mjölkpassen själv!! Han är sannerligen en riktig ängel!! :)

Kan även tacka min stora konsumtion av mjölk för ett riktigt starkt skelett som nu har stått pall mot både det ena och andra :) och hyftsat vältrande ben muskler :)


Kommentarer
Postat av: Emilie

Aj,aj! Du måste vara rädd om dig.

Men jag lyckades ju själv bli sparkad av en av hästarna för några veckor sedan. Dom som aldrig sparkat mot mig innan. Men jag kom nog bara imellan egentligen. Hade tur, så det tog inte så hårt. Men jag tänkte också inte huvudet.

Ha det fint och vila benet nu!

Många Kramar

2010-05-28 @ 13:32:45
Postat av: Johan

Du kanske har hittat din ängel i din praltikant. He he

2010-05-28 @ 16:17:44
Postat av: lasse

tack för,trevlig blogg.

Hoppas att beenet blir bra snart.

2010-05-28 @ 19:08:23
Postat av: Marina

Hej.

Ojojoj. Ja jag såg när min far blev stångad o i väg slängd av en tjur för två sommrar sedan.(det blev många läkarbesök det.) Usch usch. Så va försiktig och krya på dig.

Mvh

Postat av: lotta

Önskar dig ett snabbt tillfrisknande!! Du måste ju vara fit for fight nu när vallskörden drar igång !

2010-05-29 @ 16:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0