Framtidstankar

Jag fick ju frågan för ett tag sen om vad jag tror om framtiden, här kommer lite tankar och funderingar...

Jag ser helt klart en framtid för mjölken i sverige, vi bor i ett bra land som lämpar sej utmärkt för mjölkproduktion! Vi har bra tillgång på både vatten och mark mot många andra länder runt om i världen. Vi har skiftande miljöer och landskap som passar bra till bete och mer intensiv odling, vi har än så länge om man jämför med många andra också varit väldigt förskonade mot stora naturkatastrofer.

Att vara mjölkbonde i Sverige är nåt jag är stolt över!

Tyvärr finns det ju också alltid sånt som kunde varit bättre, politiken spelar ju även här en stor roll... Mjölkpris, foderpriser, dieselpriser och räntor är ju också sånt som har stor betydelse men som är vädligt svåra att göra nåt åt...

Men jag försöker alltid att inrikta mej på sånt som jag själv kan påverka. Se till att pengar inte "rinner iväg" dit dom inte hör hemma och att alltid va på "tå".

Att vara bonde idag innebär så mycket mer än att bara mjölka kor! Helst ska man kunna allt och lite till =) Förhandla sej till bra priser och avtal, ha stenkoll på djur och produktion, se till att skörden skördas i rätt tid, momsen ska redovisas mm mm. Men vet ni, det är faktiskt kul! Det är kul att ha koll på sitt företag, produktion och ekonomi. =) Man lär sej precis hela tiden =)

Visst är det inte alltid en dans på rosor, men för mej väger allt det "braiga" upp allt det dåliga och jag kan inte i min vildaste fantasi se vad jag annars skulle ägna mitt liv åt... Att ständigt stå inför nya utmaningar och ibland tom klara av dom är bara sååå coolt!

Att få leva nära djuren och naturen, att få så och skörda, att få solen i ögonen när man mjölkar på morgonen, att få se en nyfödd kalv ta sina första stapplande steg, att få känna doften av nyslaget gräs är som balsam för själen och jag kan inte leva utan de =)

Hur vågar jag satsa? Bra fråga.... Jag är väl helt enkelt galen?? ;)


Kommentarer
Postat av: Lasse

Hej ,Hanna. Jag tycker att det ,är väldigt duktigt av dig, att klara av allt detta.Tur att vi har

sådana fina ungdomar i vårat land.Beundrar dig mycket,och vet att du ordnar till allt som du ger dig in på.Hoppas du fortsätter att våga, föt jag vet att du kan.

En stor kram Lasse



2011-05-03 @ 17:25:16
Postat av: Tobias

Lite galen lär man nog vara ;)

Nu är iofs jag inte någon mjölkbonde, men vad gäller "livet på landet" så är det väldigt få saker som slår det. Doften av nyslaget gräs, dammandet när man harvar och tröskar. Med risk för att låta fånig, men det är nästan magiskt.



Känns som att jag spammar en jävla massa kommentarer, hope you don't mind! :P



Ha en bra dag :)

2011-05-03 @ 17:43:15
Postat av: othilia

Hej! Har läst din blogg ett tag nu och tycker ni lantbrukare är helt otroliga, ni har så mycket kunskap om djur och natur, ser verkligen upp till dig som verkligen har utvecklat, sliter och kämpar och är så otroligt positiv. Sen är det så kul och föja dig som bonde genom din blogg så man utifrån får se verkligheten på en gård. Är 21 år gammal och har jobbat ett år nu på en stor mjölkgård. Intresset fick jag faktiskt när jag såg dig på bonde söker fru. Jag hade ingen utbildning visste ingeting sen började jag hjälpa till på två gårdar för att lära mig allt verkligen från början och nu idag jobbar jag på en gård och det är det bästa som hänt faktiskt. Tack hanna för den insperation du ger! Kram!

2011-05-12 @ 21:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0