Tillbaka blick

Vissa dar känns kroppen segare än andra, idag är just en sån dag. Att vara bonde är nåt  som sliter på kroppen, även om utvecklingen gått sjukt fort framåt och tagit fram olika hjälpmedel så finns de fysiskt krävande sysslor som måste göras. När mormor och farmor var små så mjölkades korna för hand, utfodrades för hand, man gödslade ut skiten för hand, i stort sett allt gjordes med handkraft, visserligen hade man bara några stycken som inte mjölkade i närheten av hur mycket korna mjölkar idag men ändå!!

När min pappa växte upp hade man mjölkmaskiner, mjölkledningar, mjölktank, man satte in utgödsling i ladugårdan som skrapade ut bajset till gödselplattan, man började seminera kor och satsa på avelsarbete, korna ökade i avkastning, man hade små tvåhjulsdrivna traktoter och maskiner till hjälp ute på fälten som mer och mer underlättade arbetet på gården.

Idag har utvecklingen fortsatt framåt, jag har mjölkmaskiner med avtagare vilket innebär att maskinen känner av när de inte kommer mer mjölk från kossan och tar då av maskinen automatiskt. Jag slipper då böja mej ytterliggare än gång för att ta av maskinen och kan spara lite på kroppen. Jag har mina mjölkmaskiner hängandes i en liten räls för att slippa gå och bära på dom. Jag har en fodervagn som händer på en räls i taget som automatiskt åker runt och ger korna mat sex gånger om dagen. Men jag har ändå inte det "nyaste".

Men som sagt, en del slitande arbetsmoment är ofrånkomligt, och sånt ägnade jag mej åt igår. Är supertrött i min värkande rygg idag =( Jag skulle verkligen behöva få tummen ur och komma iväg och börja på ett gym innan jag sliter ut hela min kropp!! Men jag har ingen aning om hur de funkar att träna på gym....Så därför tänkte jag be er om era bästa tips och råd om just träning! Hur funkar de? Hur ofta måste man träna? Var ska man träna? Vad/hur ska man träna? Hur kommer man igång/får tummer ur? Ni märker, frågorna är många!

Kommentarer
Postat av: Lantisen

Jag kan verkligen rekommendera gymträning!

Började själv för 5 år sedan.

Hade jätteofta ryggvärk och höftledsproblem,att jobba med käpp i lagårn är ju ingen höjdare,min man fick vara hemma vid morgonpasset och hjälpa mig,eftersom han kör entrepenad i skogen gick det att lösa,det är ju enkelt,bara att ta igen på kvällen.....

Nu visade det sig efter ett tag att jag har en reumatisk sjukdom och träningen blev extra viktig,men inte med en massa tunga vikter utan bara att hålla kroppen mjuk.

Jag fick hjälp på gymmet att utarbeta ett träningsprogram för just min kapacitet.

2 ggr i veckan brukar jag träna,idealet är 3 men man är ju inte mer än människa...

Jag tränar dagtid för på kvällarna är jag som en död sill!

Jag har alltid varit anti mot gymvärlden men inser ju att allt handlar inte om svällande muskler,några småkillar frågade mig en gång "hur mycket jag lyfter" så lite som möjligt svarade jag,för det är så jag ska göra.

Du som är ung kan säkert lägga på några kg.

Hoppas att du försöker.

2010-04-01 @ 14:51:32
Postat av: Elina

Dom flesta gym nuförtiden har gyminstruktörer eller personliga tränare som är jätteduktiga. Ta dig råd och betala (på vissa ställen är till och med genomgång av gymmets maskiner gratis)för en gång med en instruktör som visar hur det fungerar och vad som passar bäst just för dig att träna. Om man inte kan träning och drar igång själv utan nån kunskap alls så är risken väldigt stor att man gör fel och inte allt för sällan slutar det med att träningen bara är av ondo istället och resultaten uteblir helt enkelt. Lycka till!

2010-04-01 @ 18:24:33
URL: http://elinafridell.blogg.se/
Postat av: Gittan

Hej tjejen!

Vad duktig du är som klarar så mycket själv.

Men var rädd om din kropp så du inte sliter ut den i förtid, ta kontakt med en sjukgymnast eller liknande så kan du säkert få rätt hjälp och råd utefter dina problem. Det är inte bara att börja träna hursomhelst, vill det sig illa kan man bli sämre.

Glad Påsk

Gittan

2010-04-01 @ 18:40:29
Postat av: åsa

Jag, som är en gammal "rugguggla" och som aldrig satt sin fot på ett gym, jag har inga råd att ge dig..

Men..jag måste få tala om, att jag tycker att du är otroligt duktig!

Ha dé!/Kram

2010-04-01 @ 22:51:46
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej Hanna!

Du behöver egentligen inte gå på gym.. Det allra mesta går att göra hea om man bara tar sig tid.

Sit-ups och rygglyft är jättebra när du har ont i ryggen...

2010-04-08 @ 13:11:18
Postat av: jennie

hej hej!!!!

vad mysigt att läsa din blogg...du verkar vara en så go tjej!

jag sitter här och ammar lillkillen, bara 7 dagar gammal och läser lite.



såg att du frågade om träning, jag kan rekommendera gruppträning, typ bodypump, djupvattengympa och liknande. det är bra när det är svårt att få tummen ur, då du bokar ett pass och har en tid att passa. sen är det skoj tycker jag och lättare att träna när det är go musik, ledare som puffar på och gör att man anstränger sig mer och socialt att träffa andra. body-pump är träning med stänger och genomkörare av kroppens flesta muskler, lätt att missa en del vid vanlig gymträning. vattengympa är väldigt skonsamt mot kroppen, har haft stora problem med foglossning i graviditeten, bra att träna gravidvattengympa då, mina smärtor inte gjorde så ont i vatten, kunde röra mig mycket mycket bättre.

lycka till

kramar

2010-04-09 @ 03:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0