Så kan de gå...

Äntligen är de "vanliga dagar" igen! Änne en påsk har passerat förbi med för en gång skull vackert vårväder. För mej så spelar de faktiskt mindre roll det här med påsk och påskledighet. För mej är ändå alla dagar likadana, midsommarafton som julafton. Förutom då att det är ett elände när saker går sönder dom dagarna för det finns ingen att få tag i då om man skulle behöva få hem reservdelar, och tro mej, är det någon dag det krånglar och går sönder så är det antingen sent en fredagkväll eller en storhelg. Men den här påsken har tack och lov varit smärtfri=) Inget krångel alls!

Men min första påskafton på gården vill jag aldrig behöva uppleva igen!!!!!! Fy farao!! Va ingen rolig kväll i ladugården.... På långfredagen lägger sej en ko i kalvförlamning, som på påskafton fortfarande inte hade kunnat resa på sej så bara att se glad ut och ringa ut veterinären ytterligare en gång, och när kossan var färdig behadlad bad jag henne titta på en annan kossa som varit dålig över dan och inte velat äta nåt. Jaha, då visade det sej att hon hade fått högersidig löpmagesomvridning =( kossan mådde så dåligt att vi tog beslutet att hon var för dålig för att orka genomgå en operation (där man öppnar upp i magen, lägger den magen som hamnat på fel ställe rätt och syr fast den där) så därför avlivade vi henne. Jag hade även en colimastit ko som inte blev bra som vi också bestämde oss för att ta bort.... Så en kalvförlamnings ko och två avvlivningar blev det under det besöket. Sanna (veterinären) fick även ägna sej åt att trösta en helt bedrövad Hanna, gud va jag grät den kvällen! Det blev bara för mycket! Men som om de skulle va nog så tog spannmålen i krossfickan slut och när jag då skulle dra igång och skruva i ny spannmål så gick skruven sönder!!!! BAH! Minns att de va minusgrader den kvällen så de var svinkallt ute på logen där jag slet med att få igång allt igen... Men till slut kom jag iallafall in alldeles utmattad på natten och stelfrusen överallt.... Hade någon sett mej sen på påskdagen hade dom nog trott att jag hade haft en väldigt hård partynatt, och visst, så kanske man kan kalla de=)

Nu bar de snart iväg på kurs! Bäst och skrubba bort skiten först bara ;)

Kommentarer
Postat av: Anki H

Va skönt att denna påsken blev bättre!



Jag blir så avundsjuk på dig, när du skriver om ditt vardagsliv, precis så ville jag ha det! tyvärr fick jag en sjukdom, som gjorde att jag fick ge upp livet med mina älskade kor!

Så, jag hade nog trots allt föredragit en natt med spannmåls skruven framför partajande!! (i alla fall för det mesta!! festa vill man ju så klart också ibland!)

2010-04-07 @ 14:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0