Känsliga läsare varnas!!

Har ni tänkt på va gott de är att äta när man är riktigt hungrig?? Sitter och njuter medans jag mumsar i mej kvällsmaten...

En av de bästa grejerna med att vara bonde är att man inte alltid vet hur dagen kommer bli när man kliver upp på morgonen, när man jobbar med djur kan precis vad som helst hända. Vilket det gjorde idag!! när kommer ner till lagård nr två och tar in korna får jag se att en av mina kor kommer in med slidframfall vilket är precis vad det låter som. Dom invändiga slidväggarna har släppt och hänger nu utanför.... Not so nice!! Det här är inte första gången det händer på den här korna, men dom har inte "hängt" ut så långt innan som dom gjorde imorse. Innan så har det bara varit att göra rent och stoppa tillbaka in, men idag gick det inte, var för mycket som hängde ut och som dessutom hade börjat svullna upp ordentligt. Så det blir att ringa ut jourhavande veterinär.

Under tiden som vi står där och försöker putta tillbaks det som ska in får bonden jag arrenderar av se att det liggen en nyfödd kalv på andra raden. VVVAAAA??? Det är ju ingen som ska kalva nu! Men när jag tittar efter så ser jag att det är den kossan som va dålig i betesfeber (som dom smittas av från fästingar) häromdan som kalvat en hel månad för tidigt! Blir jätte förvånad när jag kommer fram och ser att kalven faktiskt lever! I vanliga fall så kan betesfeber ta död på fostret viliket gör att korna kalvar ut dom för tidigt... Men som sagt den här pyttelille krabaten levde faktiskt! Men det mest konstiga med den är det jag fick syn på när jag skulle få luftvägarna rena från slem på honom nämligen det här:


Kalven är född med en liten extra näshåla! Att födas en månad för tidigt är mycket för en kalv, även om dom ser normala ut så är det inte säkert kroppen är klar invändigt för att klara livet utanför mammans livmoder. Men vi får ta en dag i taget och hoppas att han kommer överleva!! Det extra näshålet har iaf inget att göra med betesfebern utan så hade han sett ut om han hade kommit när det bar tänkt...

Något som jag däremot vet kommer hända nu är att jag har en säng som väntar på att bli bäddad med nya rena härliga lakan! Är så underbart härligt att krypa ner under ett par nya lakan.... Det mina vänner kallar jag VARDAGSLYX!!! =) Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0