Skit va de här!



NU vet jag vad ni tänker, nu har hon fått en knäpp!!!! Hur tusan kan man lägga in en bild på en ko-mocka??

Nog för att jag är knäpp men om ni visste hur viktig den här skiten är för mej. På många sätt :) Bland de viktigaste i mina ögon för en bonde är att kunna "läsa" och känna sina djur. Kor kommer ju inte direkt fram och klappar en på axeln o säger "hörrödu, vi skulle vilja ha lite mer fibrer i maten eller ajaja, nu har jag lite ont i magen eller nu kommer kalven!" Tänk va enkelt mitt jobb skulle bli då :)

Det gäller att lära sej kornas kroppspråk, inge ko är den andra lik. Alla har dom olika personligheter och visar också därför på olika sätt.

Att gå från 110kor uppbundet till 140kor i lösdrift är en omställning både för djuren men framför allt för mej. I ett uppbundet system ser du direkt t.ex om en ko tappar aptiten lite för då blir det direkt mat kvar på foderbordet. I en lösdrift gäller det istället att va ännu mer uppmärskam på kon, är hon tillräckligt våmfylld, ligger hon mycket? För där ser du inte om hon äter grovfoder som hon ska eftersom det ständigt är fri tillgång på foder vid foderbordet.

Så för att återgå till min lilla bajshög, va säger den oss?? Inser att de genast blev lättare för mej, jag vet ju vems lilla hög det är. En ko mitt i laktationen, fint hull, bra våmfylld o kanonskit! Inget strul med denna damen inte....:)

Nu är ju inte skiten bara viktig för att veta hur kon mår i magen utan även som gödsel till åkrarna. Näringen som jag tar från naturen i form av foder till mina djur måste ju tillbaks och det är ju precis det vi gör när vi sprider gödsel på våra åkrar. Utan den skulle de till slut inte växa nåt på åkrarna... Så tänk på det nästa gång när ni tycker det luktar skit, va glad att vi har den, för jag skulle då inte vilja va utan mat!



Tänk att lite halm kan va så spännande o rolig!
Hoppas ni alla har de bra mitt i julstöket! Stressa inte ihjäl er, är ju INTE de julen handlar om!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Lasse

Härlig Hanna.Du är lika dukig som alltid.

Det är fantastiskt vad du har lärt dig.

Kram lasse

2011-12-23 @ 07:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0